06 13 88 13 33 theadudink@live.nl

Wat kan de oorzaak van rugpijn zijn?

Zoals je hebt kunnen lezen in mijn voorgaande blogs, is beenlengteverschil vaak de oorzaak van rugpijn en/of schouderklachten. Maar hoe komt het nu dat je beenlengteverschil krijgt? Als je weet hoe het ontstaat, kun je er misschien ook iets aan doen. Als je inzicht hebt van het probleem, kun je in de toekomst misschien wel voorkomen dat de klacht weer terugkomt.

Zitten met benen overelkaar

De oorzaak van rugpijn als gevolg van beenlengteverschil kan op meerdere manieren ontstaan. Bijvoorbeeld doordat je je verstapt, of door een val, zoals bij mij het geval was. Maar ook het met je benen over elkaar zitten, kan de oorzaak zijn. Als je dit laatste doet, dan draai je je been eigenlijk min of meer uit de kom. Doe het maar eens. Je doet je benen over elkaar en dan gaat de bovenkant van je been iets naar buiten toe staan. Er komt dan druk te staan op de banden en spieren aan de zijkant van je heup. Dit zijn de banden en spieren die de kop van jouw dijbeen op zijn plaats moeten houden. Doe je dit vaak, dan rekken de banden en spieren op en kunnen zij hun werk niet goed meer doen. De kop zal dan een paar mm uit de kom blijven staan. Zoals ik al eerder schreef, levert een paar mm uit het lood bovenin, onderin (dus bij je voeten) al een paar cm verschil op.

Autorijden

Zo kan autorijden ook een oorzaak zijn. Ga maar na, je zit in de auto meestal met je knieën hoger dan je heup. Dit heeft tot gevolg dat je been naar achter toe, iets uit de kom gedraaid wordt. Daardoor hebben mensen die veel autorijden vaak rugpijn. Meestal worden deze rugklachten toegeschreven aan het in en uit de auto stappen, omdat dit door de rugklachten ook zeer moeizaam kan gaan. Maar vaak komt het dus doordat ze verkeerd zitten. Terwijl je in de auto zit, staat er dus spanning op de banden en pezen en de trillende beweging van de auto versterkt de spanning ook nog eens extra.

Zitten op een stoel

Verkeerd zitten kan natuurlijk ook komen van hangen op de bank, of zitten op een stoel met je knieën gelijk of hoger dan je heupen. In het derde plaatje hieronder zie je wat de meest ideale zithouding is. Hier zie je dat je knieën iets lager zijn dan je heupen en je beide benen staan goed op de grond.

En dan kan het ook nog komen doordat je verkeerd tilt, bijvoorbeeld met kromme rug of zijwaarts tillen. Dit zijn allen lichamelijke oorzaken, maar ik wil toch wel even verder gaan. Want hoe komt het dat de ene persoon wel last krijgt van zijn of haar rug en de ander niet, terwijl de omstandigheden vrijwel hetzelfde zijn.

Verder zoeken naar de oorzaak van rugpijn

Blijkbaar is er meer aan de hand als we zoeken naar de oorzaak van rugpijn. We moeten verder kijken dan alleen het lichamelijke. Een mens is meer dan alleen een mechanisch apparaat. Daarom is het goed om naar de emotionele-, mentale- en familiaire belasting te kijken en naar de omgeving waarin jij bent opgegroeid of waarin je nu woont. Wat zijn jouw werkomstandigheden? Wat is er in jouw leven gebeurd? Welke last draag jij op jouw schouders? Waar zet jij steeds weer je schouders onder, of waardoor laat jij jouw schouders hangen? Waarvoor moet jij je rug steeds weer rechthouden en lukt je dat niet?

Vaak hoor ik mensen zeggen: “Ik ben uit balans!”, en vervolgens kijken zij alleen naar het lichamelijke. Natuurlijk, als de klacht een lichamelijke oorzaak heeft, kun je dit ook lichamelijk oplossen.

Maar waarom komt de klacht dan bij veel mensen steeds weer terug?

Er zijn mensen die al meerdere keren geopereerd zijn aan hun rug, omdat de klacht steeds, en soms zelfs op een andere plek, weer terugkomt.

Zo kwam een aantal jaar geleden een vrouw bij mij die last had van kalkafzetting in haar schouder. Ze had al meerdere keren een spuit gehad, die ervoor moest zorgen dat het kalk opgelost zou worden, maar dat had niet veel geholpen. Wij zijn gaan kijken naar haar verleden. Zij had heel veel verdriet gekend in haar jeugd en als jongvolwassenen. Zij stond er altijd alleen voor en heeft zich heel eenzaam gevoelt. Door de opvoeding van haar ouders, waar geen ruimte was voor haar emoties, was ze heel gesloten geworden. Ze had als het ware een muur om zich heen gebouwd. Dit thema hebben we aangepakt. Zij kon eindelijk haar verhaal kwijt en de homeopathische middelen die ik haar voorschreef, gaven haar de steun om haar problemen van toen los te laten en haar emoties van nu te uiten. De pijn in haar schouder verdween.

Meestal zit er een andere oorzaak achter de fysieke klacht van rugpijn die jou uit BALANS heeft gebracht.

Zo zit er achter iedere klacht een diepere oorzaak. Pak je alleen het bovengrondse (het lichamelijke) aan en laat je de wortels (de diepere gevoelens) zitten, dan heb je grote kans dat de klacht weer terugkomt. Of er kunnen andere klachten ontstaan. De wortels van het verdriet uit bovenstaand verhaal, kunnen dieper gaan zitten en daardoor andere symptomen gaan vertonen. Dit kunnen lichamelijke symptomen zijn, maar ook emotionele en/of mentale problemen.

Daarom adviseer ik jou om verder te kijken dan alleen het lichamelijke aspect. Wat heeft jou uit balans gehaald? Kijk naar je verleden. Wat heeft jou diep geraakt? Wat moet jij nog verwerken? En kom je er zelf niet uit, zoek dan een therapeut die jou kan helpen.

 

Inzicht krijgen van de oorzaak die jou uit balans gebracht heeft, is vaak al helend en zal jou steeds meer in evenwicht brengen.