06 13 88 13 33 theadudink@live.nl

 

4 belangrijke tips aan thuiszorgmedewerkers om schouderpijn te verminderen!

Tijdens een onderzoek die ik vorig jaar gedaan heb, kwam naar voren dat heel veel thuiszorgmedewerkers last hebben van rugpijn én ook van schouderpijn. Daarom heb ik deze makkelijk leesbare blog geschreven, waarin ik een aantal tips geef om de schouderklachten te verminderen of om het te voorkomen. Aan het eind schrijf ik ook waar ik jou eventueel nog mee kan helpen.

Heb jij geen schouderklachten, maar weet je wel anderen die er last van hebben? Voel je dan vrij om deze blog met hen te delen.

1. Drink genoeg water

Drink genoeg water! De laatste tijd valt mij steeds meer op dat veel mensen denken dat 1 liter water drinken per dag genoeg is om hun hele lijf van water te voorzien. Maar je hebt echt 2 liter water nodig per dag.

Je bestaat uit minstens 70% uit water. De waterhuishouding van je lichaam is ontzettend belangrijk. Ga maar na: het vocht in je lichaam zorgt voor stevigheid van de cellen, vervoer van zuurstof, voedingsstoffen, bouwstoffen en ook voor het afvoeren van afvalstoffen. Elke cel in je lichaam heeft water nodig. Vooral het kraakbeen is heel gevoelig voor watertekort. En in de gewrichten, tussen de botten is het ook belangrijk dat er genoeg gewrichtsvloeistof is en deze bestaat bijna helemaal uit water. Deze vloeistof is stroperig en zorgt ervoor dat het gewricht soepel kan bewegen. Je zou het als een soort smeerolie kunnen zien.

Als het vocht in je lichaam niet goed doorstroomd, kan er ophoping van de afvalproducten kan ontstaan. Bijna alle ziektes ontstaan door ophoping van afvalstoffen en deze afvalstoffen kan je alleen afvoeren via vocht. Dus het is heel simpel: laat het vocht in je lichaam goed stromen!

In een andere blog heb ik meer geschreven over de waterhuishouding van je lichaam. Als je hier meer over wilt lezen klik dan hier.

2. Eet zo gezond mogelijk

Over voeding wordt heel veel geschreven en vaak veranderen de adviezen keer op keer. Ik vind het zelf al een heel moeilijk gebied, dus ik kan me voorstellen dat iemand die er nog minder les in heeft gehad er helemaal moeite mee heeft. Toch zijn er een paar principes die ik vasthoud, namelijk:

  • Eet zo min mogelijk bewerkt, dus geen pakjes en zakjes, margarine en kant en klare voeding. Nuttig alleen voedsel die je overgrootouders ook zouden kunnen eten.
  • Eet zo veel mogelijk biologisch. Gemanipuleerd voedsel herkent het lichaam minder en daardoor kunnen de voedingstoffen minder opgenomen worden. Bovendien wordt je niet blij van alle gif die gespoten wordt.
  • Eet zo gevarieerd mogelijk. Elke dag hetzelfde geeft eenzijdige grondstoffen en vitamines.
  • Drink genoeg water, zie tip 1.
  • Met suiker voed je de ontsteking. Dus eet zo min mogelijk toegevoegde suiker. Kijk op de verpakking van producten of er suiker in zit. Zo ja, kijk dan bij andere merken of dit ook zo is.
  • Gebruik geen magnetron. De magnetron maakt de moleculen van je voeding stuk. Gevolg is dat je lichaam de voedingsstoffen die in het opgewarmde eten zit niet meer herkent. Dus de voedingsstoffen worden niet, of niet goed, opgenomen.
  • Laatst kwam er een meisje in mijn praktijk die reuma had en zij bleek ook een intolerantie voor gluten te hebben. De ontstekingen werden al iets minder door glutenvrij te eten. Als bij jou de klachten ook steeds terugkomen, ga dan op onderzoek uit of jij ook een intolerantie hebt voor bepaalde producten.

3. Let op je houding

Vaak zitten de schouders van mensen iets voorovergebogen. Logisch ook het meeste werk is voor je. Dus je armen heb je vaak voor je, zodat ook je schouders naar voren komen. Daarom raad ik je aan om gedurende de dag je schouders naar achter te rollen.

Doe dat maar eens: je ontspant eerst de schouders, trekt ze iets op en beweegt ze langzaam naar achter en dan weer naar beneden. Dit schept ruimte in je schouders. Of spreidt je armen opzij uit en buig licht achterover. Blijf zo een paar tellen staan.

 Zorg tijdens je werk er ook voor dat je niet te zwaar tilt. Gebruik de juiste hulpmiddelen. Vaak denken we dat als we het even met brute kracht doen (bijvoorbeeld iemand omhoog schuiven in bed) dat het sneller gaat. Maar dit komt heel erg op je schouders en rug aan.

Je loopt dus alleen maar risico dat het op een gegeven moment verkeerd kan gaan en je last krijgt van je rug of schouders.

Dus gebruik die glij-mat, gebruik een tillift als deze aanwezig is, of zorg dat er een (actieve of passieve) tillift komt. Zorg voor de juiste hulpmiddelen bij het kousen aan- en uit trekken.

4. Verwerk je emoties

Achter iedere kwaal zit een verhaal. Je krijgt niet zomaar pijn in je schouders. Ergens is er iets gebeurd, waardoor jouw lichaam symptomen is gaan vertonen. Alle emoties die niet verwerkt worden, kunnen jou uit je balans halen. Als je deze emoties niet verwerkt, gaat je lichaam symptomen vertonen die tevoorschijn komen op jouw zwakke plek. In dit geval is dat in jouw schouders. Wat zit er bij jou voor emotie achter deze pijn?

Zo kwam er een vrouw bij me met rugpijn die voortkwam uit het verdriet en de zorgen om haar zieke man. Zij moest sterk zijn en kon haar emoties niet uiten. Vervolgens kreeg zij rugpijn. Dit kan ook zo zijn met schouderpijn. Welke last draag jij mee op je schouders?

Welke emotie heb jij niet verwerkt? Is dat woede, angst, schaamte, verdriet? Ga ergens in een stil hoekje zitten en ga voelen waar jouw pijn vandaan komt. Ga je emoties uiten en verwerken.

Mijn therapie

De meeste mensen met schouderklachten gaan eerst fysiek kijken of het ook lichamelijk verlicht kan worden. Dat is ook wat ik doe tijdens de therapie die ik geef. Ik ga kijken of de ruggenwervels recht staan, want veel schouderklachten kunnen daaruit voortkomen. Dan kijk ik vervolgens of de spieren soepel zijn en of er triggerpoints zijn.

Maar als de klachten bij jou al langere tijd bestaan, of steeds terugkomen, is het heel belangrijk dat ik, samen met jou, ook op zoek ga naar de achterliggende oorzaak. Welke last draag je mee op je schouders. Waardoor is er bij jou die pijn ontstaan. Zelfs als het in de familie zit, moet er toch een keer een trigger zijn geweest die deze pijn bij jou heeft opgewekt. Pijn komt nooit zomaar! Het wil jou iets vertellen.

Door hiernaar op zoek te gaan en deze achterliggende reden te behandelen, kom je veel verder met het verminderen van je schouder- of rugklachten. Als je de emoties uit, kan je de pijn verminderen. En de homeopathische middelen ondersteunen jou er ook bij, zodat uiteindelijk de pijn echt kan verdwijnen. Wat klassieke homeopathie voor jouw rug- en schouderklachten kan betekenen kan je in een andere blog van mij lezen. Wil je er meer over weten, klik dan hier.

Als jij samen met mij wil werken aan jouw schouderpijn, vul dan onderstaand contactformulier in. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op.

 

5 + 14 =